Επικαιρότητα

Η γοητεία του εύκολου κέρδους : πως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διαμορφώνουν τις επαγγελματικές φιλοδοξίες των νέων και σε ποιες περιπτώσεις οι νέοι εξαπατώνται;

Εισηγητής: Κίννα Ευθυμία, Ψυχολόγος Εγκληματολόγος MSc – Ψυχοθεραπεύτρια
MSc Ταυτότητα και Διαπροσωπικές Σχέσεις, MSc Ψυχιατροδικαστικής , MSc Investigative Psychology.
Εξ. Συνεργάτης Αιγινητείου Νοσοκομείου

Καθημερινά, όλο και περισσότερο προωθείται το εύκολο κέρδος μέσω διαδικτύου, με πολλά νέα άτομα να χτίζουν τις επαγγελματικές τους φιλοδοξίες, επιζητώντας εργασία χωρίς κόπο και με μεγάλα κέρδη. Πολλά βίντεο κυκλοφορούν στο youtube με τίτλους όπως «15 τρόποι να βγάλεις λεφτά από το διαδίκτυο» ή «εφαρμογές που πληρώνουν αληθινά λεφτά» ή «πως να βγάλετε λεφτά χωρίς κόπο από το κινητό σας». Αυτοί οι τίτλοι είναι δελεαστικοί, ιδιαίτερα, για νέα παιδιά και εφήβους που δεν έχουν βγει στην εργασιακή αρένα και λαχταρούν να έχουν χρήματα για την καθημερινότητα.

Σε ποιο παιδί θα προτείνει κάποιος κέρδος χωρίς κόπο και το παιδί δεν θα το σκεφτόταν;; Επειδή οι νέοι προσπαθούν να χειριστούν καταστάσεις ως προς όφελός τους και ως προς την λιγότερη προσπάθεια είναι πολύ πιθανό να γοητευτούν από το εύκολο και το γρήγορο. Αυτό δεν ισχύει τώρα, ίσχυε πάντα. Αν σε ένα παιδί του προτείνουμε να σπουδάσει για να βγάλει χρήματα ή να γίνει ποδοσφαιριστής και να βγάλει χρήματα, προφανώς θα επιλέξει την εύκολη και ευχάριστη λύση που δεν έχει τον κόπο του διαβάσματος, χωρίς να σκεφτεί ότι θα μπορούσε να έχει την καριέρα του ποδοσφαίρου σε συνδυασμό με τις σπουδές του, έτσι ώστε όταν θα σταματήσει τον αθλητισμό να έχει ένα ακόμη αντικείμενο να ασχοληθεί. Αυτό μας δείχνει ότι στα παιδιά διαμορφώνεται η κριτική σκέψη σταδιακά και δεν είναι έτοιμα πάντα να αξιολογήσουν σωστά. Στην εποχή που διανύουμε πολλές διαδικτυακές εργασίες έχουν προκύψει που υπόσχονται χρήματα εύκολα και γρήγορα όπως για παράδειγμα οι influencers (δημιουργοί περιεχομένου) ή οι ηλεκτρονικές επιχειρήσεις ή το πλαστικό χρήμα. Η προβολή και η διαφήμιση μέσω διαδικτύου μπορεί να παγιδεύσει το άτομο, καθώς η εικόνα και ο ήχος πάντα είχαν δύναμη στον άνθρωπο.

Το εύκολο κέρδος επηρεάζει αρνητικά τις επαγγελματικές φιλοδοξίες του ατόμου καθώς το άτομο δεν αποκτά ισχυρό κίνητρο και μακροπρόθεσμους στόχους. Η προσπάθεια που καταβάλει το άτομο στην εργασιακή του καριέρα είναι το πιο σημαντικό κομμάτι της διαδρομής του και αν αυτό λείπει το άτομο αποκτά την εντύπωση ότι όλα πάντα θα γίνονται εύκολα και γρήγορα. Αντί λοιπόν να καλλιεργείται η υπομονή, η επιμονή, οι δεξιότητες και η δέσμευση σε έναν τομέα, συνηθίζει το άτομο στην μοναχικότητα, στην μη συνεργασία, στην προσήλωση μόνο στο κέρδος και φυσικά μπορεί να φέρνει μεγαλύτερη απογοήτευση η αποτυχία. Με λίγα λόγια, το άτομο επικεντρώνεται μόνο στο κυνήγι του χρήματος από το σπίτι του και όχι στην ουσιαστική εξέλιξή του και στην εδραίωση του στον συγκεκριμένο κλάδο. Επίσης στο διαδίκτυο το κέρδος δεν είναι σταθερό, την μια μέρα μπορεί να βγουν πολλά χρήματα και τις επόμενες μέρες κάποιος να μην αποταμιεύσει τίποτα, άρα η επιτυχία διαστρεβλώνεται και συγχέεται με τα χρήματα. Χάνεται η ουσία του να κοπιάσει κάποιος για να κάνει ένα επάγγελμα που να του αρέσει, με αποτέλεσμα τα άτομα να μένουν κλεισμένα στο σπίτι και από τον υπολογιστή να πιστεύουν ότι έχουν τον έλεγχο της ζωής τους.

Μαζί με το εύκολο κέρδος όμως αυξάνεται και ο κίνδυνος απάτης καθώς πάντα στο διαδίκτυο υπάρχει η πιθανότητα των ψεύτικων προφίλ, των ψεύτικων ευκαιριών, των ψεύτικων επιχειρήσεων, του διαδικτυακού τζογαρίσματος και  της διαρροής στοιχείων. Όνειρο πολλών παιδιών είναι να ασχοληθούν με κρυπτονομίσματα και σε μια ημέρα τα κέρδη τους να διπλασιάζονται, άλλα πιστεύουν ότι με το να μοιράζονται την προσωπική τους ζωή με τους ακολούθους τους είναι επαγγελματική καριέρα. Άλλα πάλι άτομα δέχονται μήνυμα αγνώστου, πως εάν στείλουν τολμηρές φωτογραφίες σε πρακτορείο μοντέλων θα προσληφθούν με πολύ καλό μισθό, στέλνουν τις φωτογραφίες κι αυτές είτε καταλήγουν σε πορνογραφικές ιστοσελίδες (και βγάζουν άλλοι χρήματα), είτε εκβιάζονται για να δώσουν χρήματα. Πολλές φορές επίσης ζητώνται από παιδιά να δώσουν ένα χρηματικό ποσό στην αρχή για να γίνει η πρόσληψη τους κατευθείαν και τα παιδιά εξαπατώνται αφού έχουν θαμπωθεί από το εύκολο και γρήγορο χρήμα. Τέλος κάποιοι επενδύουν σε εταιρείες φαντάσματα με αποτέλεσμα να χάσουν όλα τα λεφτά τους επειδή πίστεψαν ότι επενδύοντας από το σπίτι τους, θα γίνουν ξαφνικά επιχειρηματίες.

Το διαδίκτυο είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο στα χέρια του ανθρώπου και πρέπει να το χρησιμοποιεί χωρίς υπερβολές. Δεν θα πρέπει να αντικαταστήσει ούτε τις ανθρώπινες σχέσεις ούτε να κάνει τον άνθρωπο μηχανή παραγωγής κέρδους. Σίγουρα ο κάθε άνθρωπος είναι πολύ σημαντικό να αμείβεται για την εργασία που παράγει αλλά όχι να του γίνει αυτοσκοπός. Είναι πολύ σημαντικό γονείς και σχολείο να συζητούν με τα νέα παιδιά για στόχους και όχι για χρήματα, καθώς τα χρήματα δεν μπορούν να αγοράσουν αγαθά όπως η υγεία και η ευτυχία.

 

Πηγές:

https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2019.02685/full?trk=pu

https://books.google.com/books?hl=el&lr=&id=ATjpDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=how+easy+cyber+money+negatively+affects+child%27s+professional+aspirations&ots=oar8JkUsms&sig=vz8rdyPXr0CNVBVKmnKlzAZu6yk

https://www.researchgate.net/profile/Waseem-Akram-19/publication/323903323_A_Study_on_Positive_and_Negative_Effects_of_Social_Media_on_Society/links/5ab1c064a6fdcc1bc0bfefef/A-Study-on-Positive-and-Negative-Effects-of-Social-Media-on-Society.pdf?forcedefault=true

The post Η γοητεία του εύκολου κέρδους : πως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διαμορφώνουν τις επαγγελματικές φιλοδοξίες των νέων και σε ποιες περιπτώσεις οι νέοι εξαπατώνται; appeared first on CSIi – Cyber Security International Institute.

Πηγή : https://www.csii.gr/