Μέσα στις επόμενες μέρες αναμένεται να μοιράσει τα τεύχη προκήρυξης του διαγωνισμού για τα αναλογικά-δορυφορικά διόδια το υπουργείου Υποδομών, με στόχο η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών να γίνει προς τα τέλη Φεβρουαρίου. Για την Εγνατία Οδό, που αποτελεί ένα ξεχωριστό έργο που περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, οι ενδιαφερόμενοι ενημερώθηκαν πρόσφατα ότι παρατείνεται για τις 7 Ιουνίου η υποβολή δεσμευτικών προσφορών.
Χθες, από το βήμα της βουλής όπου συζητήθηκε το νομοσχέδιο για την τροποποίηση των διατάξεων της σύμβασης παραχώρησης του Ε65 ώστε να προχωρήσει η κατασκευή και του νότιου τμήματος (Λαμία-Ξυνιάδα), ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης, επιβεβαίωσε ότι ο διαγωνισμός για τα αναλογικά διόδια συνολικού ύψους άνω των 400 εκ. ευρώ, περνά στην β΄φάση.
Ο κ. Σπίρτζης δήλωσε ότι τα μέσα Ιανουαρίου θα κυρωθεί η σύμβαση για το Καστέλι ενώ μέχρι τα τέλη του επόμενου χρόνου ανέφερε μία σειρά από έργα που κατά την εκτίμησή του θα έχουν συμβασιοποιηθεί όπως η γραμμή 4 του μετρό, τα δορυφορικά διόδια, ο ΒΟΑΚ κ.α. συνολικού ύψους 9 δις. ευρώ.
Αναφορικά με τα αναλογικά διόδια, το υπουργείο έχει αποφασίσει να προχωρήσει στην επόμενη φάση του διαγωνισμού και με τους πέντε ισχυρούς διεκδικητές που είχαν εμφανιστεί στο αρχικό στάδιο του έργου. Πρόκειται για τις κοινοπραξίες Vinci Highways – Vinci Concessions – KAPSCH TraficCom A.G. – ΤΕΡΝΑ, Nusz –Μυτιληναίος, ΑΚΤΩΡ – Autostrade – Ιntrakat – Intrasoft International, ΟΤΕ – T-Systems και Strabag – Skytoll. Εκτίμησε δε ότι μέχρι τον Απρίλιο και εφόσον δεν υπάρξει παράταση θα έχει συμβασιοποιηθεί και το αναλογικό σύστημα διοδίων για όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, πλην Εγνατίας.
Ο υπουργός υποδομών επανέλαβε χθες ότι ενώ ο ευρωπαϊκός κανονισμός έχει αλλάξει από το 2015 ως προς τους όρους χρηματοδότησης αυτοκινητοδρόμων (πλέον χρηματοδοτούνται έργα με κυκλοφορία τουλάχιστον 20.000 οχημάτων), οι προηγούμενες κυβερνήσεις έβγαλαν από τους οδικούς άξονες ολόκληρα τμήματα (Πάτρα-Πύργος στην Ολυμπία Οδό και Λαμία Ξυνιάδα στον Ε65) αιτιολογώντας έτσι και τις μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρήθηκαν στην έγκριση μεγάλου έργου από την Κομισιόν για το Πάτρα-Πύργος. Ο υπουργός δήλωσε ότι για το επίμαχο έργο θα γίνει ενημέρωση μέσα στο Γενάρη σχετικά με τις εργολαβίες και την κατανομή τους.
Για το τμήμα του Ε65, ο κ Σπίρτζης σημείωσε ότι υπήρξε η πρόνοια να αφαιρεθεί ως αναβαλλόμενο έργο, από το τεχνικό αντικείμενο του έργου αλλά όχι να απενταχθεί και για αυτό δεν χρειάστηκε την έγκριση μεγάλου έργου από την ΕΕ. Ωστόσο σε σχέση με τις προβλέψεις του 2006 και την υφιστάμενη κυκλοφορία, σημείωσε ότι ως ξεχωριστό έργο θα ήταν αδύνατο να γίνει σήμερα. Σύμφωνα με τις παλιότερες προβλέψεις το νότιο τμήμα θα είχε κυκλοφορία 11.900 οχήματα, στο τμήμα που κατασκευάστηκε, 11.000 οχήματα την ημέρα και στο βόρειο τμήμα, 10.000 οχήματα την ημέρα. Σήμερα, οι αντίστοιχοι φόρτοι είναι για το νότιο τμήμα 8.700 οχήματα την ημέρα, για το κεντρικό τμήμα 6.200 οχήματα την ημέρα και για το βόρειο τμήμα 3.900 οχήματα την ημέρα.
Ο υπουργός Υποδομών επανέλαβε χθες στη βουλή ότι για να αποφευχθεί η επιστροφή των πόρων προς την Ε.Ε. και να ολοκληρωθεί το «κουτσουρεμένο» έργο, υπογράφηκε η συμφωνία για την έγκυρη ολοκλήρωσή του μέσα στο 2017. «Εκεί μειώθηκαν οι αποζημιώσεις για το συγκεκριμένο έργο από 115.721.678 ευρώ, (αυτή ήταν η αποζημίωση που προβλεπόταν) σε 50.000.000 ευρώ, δηλαδή, μείωση για το συγκεκριμένο κεντρικό τμήμα του δρόμου που φθάνει σε 65.721.768 ευρώ».
Επίσης, ανέφερε ότι μειώθηκε η δαπάνη από τις αποζημιώσεις του παραχωρησιούχου από 27.817.256 ευρώ σε 7.500.000 ευρώ, δηλαδή, μείωση 20.317.256 ευρώ. Επιπλέον «ο παραχωρησιούχος παραιτήθηκε πλήρως από την επιδότηση λειτουργίας του νότιου τμήματος και η δαπάνη κατασκευής από 317.000.000 ευρώ, με βάση τη συμφωνία του 2013, μειώθηκε σε 300.000.000 συν περίπου 5.500.000 ευρώ που ήταν τα έργα, που έπρεπε να συμπληρωθούν και δεν είχαν γίνει στην προηγούμενη φάση».