Επικαιρότητα

Η γοητεία της επιρροής και του εύκολου κέρδους: Πώς τα social media διαμορφώνουν τις φιλοδοξίες των νέων

Γράφει η Μπαράκα Άννα

Στη σύγχρονη κοινωνία της ψηφιακής συνδεσιμότητας, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν αποτελούν απλώς εργαλεία επικοινωνίας αλλά και ισχυρούς διαμορφωτές ταυτότητας, προτύπων και φιλοδοξιών. Οι νέοι, ιδιαίτερα οι έφηβοι και οι νεαροί ενήλικες, εκτίθενται καθημερινά σε πρότυπα «επιτυχίας» που συνδέονται με την προβολή, τη γρήγορη αναγνώριση και το εύκολο οικονομικό όφελος. Ο ρόλος του «influencer» έχει καθιερωθεί ως νέο επάγγελμα, προσφέροντας την εικόνα της εύκολης πρόσβασης στη φήμη και στα χρήματα. Έρευνες δείχνουν ότι η συχνή έκθεση σε τέτοιου είδους περιεχόμενο αυξάνει την επιθυμία των νέων να ακολουθήσουν παρόμοια επαγγελματικά μονοπάτια, συχνά παραμερίζοντας πιο παραδοσιακές ή απαιτητικές καριέρες (Djafarova & Trofimenko, 2019).

Τα social media δημιουργούν μια ψευδαίσθηση άμεσης ανταμοιβής. Η συνεχής προβολή επιτυχημένων δημιουργών περιεχομένου ενισχύει την πεποίθηση ότι η οικονομική και κοινωνική ανέλιξη είναι εύκολη και προσβάσιμη σε όλους, χωρίς να αποτυπώνεται το παρασκήνιο της σκληρής δουλειάς, της ανασφάλειας και του ασταθούς εισοδήματος (Marwick, 2015). Η τάση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο άγχος, απογοήτευση και μη ρεαλιστικές προσδοκίες, όταν οι νέοι συγκρίνουν τον εαυτό τους με τα διαδικτυακά πρότυπα (Vandenbosch & Eggermont, 2016). Παράλληλα, η προσήλωση στην «εύκολη επιτυχία» μπορεί να υπονομεύσει τη διάθεση για μακροχρόνιο σχεδιασμό, εκπαίδευση και επαγγελματική προσπάθεια.

Συμπερασματικά Τα social media αποτελούν καθρέφτη αλλά και κατασκευαστή κοινωνικών αξιών. Η γοητεία του εύκολου κέρδους και της διαδικτυακής επιρροής μπορεί να εμπνεύσει, αλλά και να παραπλανήσει. Ο ρόλος των γονέων, των εκπαιδευτικών και των ειδικών ψυχικής υγείας είναι καθοριστικός για την καλλιέργεια κριτικής σκέψης, ρεαλιστικών προσδοκιών και ισορροπημένων φιλοδοξιών στους νέους.

 

Βιβλιογραφία

  • Djafarova, E., & Trofimenko, O. (2019). ‘Instafamous’ – credibility and self-presentation of micro-celebrities on social media. Information, Communication & Society, 22(10), 1432-1446.
  • Marwick, A. E. (2015). Instafame: Luxury selfies in the attention economy. Public Culture, 27(1), 137-160.
  • Vandenbosch, L., & Eggermont, S. (2016). The Interplay of Online Peer and Celebrity Influence on Adolescents’ Norms and Behaviors. Journal of Youth and Adolescence, 45(2), 369–386.

The post Η γοητεία της επιρροής και του εύκολου κέρδους: Πώς τα social media διαμορφώνουν τις φιλοδοξίες των νέων appeared first on CSIi – Cyber Security International Institute.

Πηγή : https://www.csii.gr/