Επικαιρότητα

Γιατί στον ΣΥΡΙΖΑ τα έχουν βάλει με τις δημοσκοπήσεις

Οι μετρήσεις στον δρόμο προς τις κάλπες

“Είμαι συνηθισμένος να χάνω στις δημοσκοπήσεις και να κερδίζω στην κάλπη. Το έχω αποδείξει αυτό και τον Γενάρη του ΄15 και τον Σεπτέμβρη του ΄15 και στο δημοψήφισμα και το ΄14”, είπε ο πρωθυπουργός στη συνέντευξή του στον ΑΝΤ1 ακριβώς πριν από μία εβδομάδα εγκαινιάζοντας μια νέα “εκστρατεία” αμφισβήτησης των μετρήσεων, που βλέπουν το φως της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα.

Είναι οι επώνυμες εταιρίες δημοσκοπήσεων, με συγκεκριμένη ταυτότητα του δείγματος και ποιοτικά στοιχεία και χαρακτηριστικά, λιγότερο αξιόπιστες σε σχέση με τις “κρυφές” μετρήσεις που έχουν στα χέρια τους τα κόμματα; Η παγιωμένη πρωτιά στην παράσταση νίκης για τη ΝΔ για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν βοηθά τον ΣΥΡΙΖΑ και είναι ξεκάθαρη η προσπάθεια του Αλέξη Τσίπρα και των κυβερνητικών στελεχών να αμφισβητήσουν το προβάδισμα της ΝΔ ή τουλάχιστον το εύρος αυτού.

Το μεγάλο ποσοστό των αναποφάσιστων, το γεγονός πως τουλάχιστον το 1/3 αυτών είχαν ψηφίσει τον ΣΥΡΙΖΑ το 2015, οι νέοι ψηφοφόροι που πλησιάζουν τους 500.000, η κατηγορία των πολιτών που αρνούνται να συμμετάσχουν στις τηλεφωνικές δημοσκοπήσεις και οι μεγάλες διαφορές μεταξύ των εταιριών μετρήσεων αποτελούν τα βασικά επιχειρήματα των επιτελών της Κουμουνδούρου για την αντιστροφή της εικόνας ήττας του ΣΥΡΙΖΑ που έχει αποτυπωθεί στη συνείδηση του εκλογικου σώματος.

Αυτό που πρέπει να υπογραμμιστεί σε σχέση με τις μετρήσεις είναι πως η κάθε πρόβλεψη δεν έχει την ίδια αφετηρία και την ίδια μεθοδολογία. Κάποιες δείχνουν την πρόθεση ψήφου, άλλες επιλέγουν να κάνουν παρακινδυνευμένες αναγωγές επί των έγκυρων, ενώ υπάρχουν και απλώς εκλογικές εκτιμήσεις ή εκλογικές επιρροές.

Η ειλημμένη, όπως όλα δείχνουν, απόφαση του πρωθυπουργού να μην προχωρήσει σε εθνικές εκλογές στις 26 Μαΐου έχει ένα πολύ μεγάλο ρίσκο: Η “χαλαρή” ψήφος των ευρωεκλογών να μην βοηθήσει τη συσπείρωση του κόμματος, που παραμένει σε χαμηλά επίπεδα και το αφήγημα της κυβέρνησης για “καθοδηγούμενες δημοσκοπήσεις” να μην μπορεί από εκεί και πέρα να σταθεί. Οι κάλπες που δίνει το “εισιτήριο” για τις Βρυξέλλες θα αποτελέσουν ένα καθαρό δημοψήφισμα που κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει. Αυτός είναι άλλωστε ο λόγος που ο Αλέξης Τσίπρας έχει ηγηθεί ο ίδιος της προεκλογικής καμπάνιας του κόμματος σχεδιάζοντας να επισκεφτεί σχεδόν όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας και συγκεκριμένα σημεία της περιφέρειας που έχουν να κάνουν με την παραγωγή και τους χώρους εργασίας.

Στο κυβερνητικό στρατόπεδο εκτιμούν πως, αν στα τέλη Μαΐου η ευρωκάλπη δείξει διαφορετικά αποτέλεσματα από τις δημοσκοπήσεις που καταγράφουν διψήφια τη διαφορά ΣΥΡΙΖΑ – ΝΔ, το πρόβλημα και το άγχος μεταφέρονται αυτομάτως στη γαλάζια παράταξη.

Στην Κουμουνδούρου φαίνεται να στηρίζουν πολλά στο “κύμα” των ψηφοφόρων που έχουν αποφασίσει να μιλήσουν μόνο στην κάλπη και στο γεγονός πως η “γκρίζα ζώνη” δεν μπορεί να προσδιοριστεί, ειδικά όταν πριν από τις εθνικές εκλογές μεσολαβεί η μάχη της Ευρωβουλής και των αυτοδιοικητικών εκλογών. Η 26η Μαΐου και οι επαναληπτικές κάλπες μια Κυριακή μετά είτε θα προκαλέσουν εκτόνωση στο εκλογικό σώμα είτε θα οδηγήσουν ορισμένους να κατασταλάξουν σχετικά με την ψήφο τους.

Σε κάθε περίπτωση το πολιτικό σκηνικό είναι αρκετά σύνθετο και ενδεχομένως να αποτελέσει “παγίδα” για δημοσκόπους και κόμματα. Από την Κουμουνδούρου δεν θεωρούν τυχαίο πως ο Άδωνις Γεωργιάδης πριν λίγο καιρό κατέβασε τον πήχη της διαφοράς του ΣΥΡΙΖΑ με τη ΝΔ στις ευρωεκλογές στις 3,5 μονάδες. Ο κίνδυνος για τη ΝΔ μια μεγάλη νίκη της ακόμα και με 7 – 8 μονάδες, που θα συνιστά μεγάλη ανατροπή σε σχέση με το 2015, να ερμηνευτεί ως κλείσιμο της “ψαλίδας” σε σχέση με τις δημοσκοπήσεις που δίνουν τη διαφορά στο 15%, υπάρχει.

Το περιθώριο λάθους που υπάρχει στις μετρήσεις δεν μπορεί να αποκλείσει και την πιθανότητα εισόδου 6ου ή και 7ου κόμματος στη Βουλή αλλάζοντας ριζικά τα δεδομένα της αυτοδυναμίας για τη ΝΔ.

Οι πολιτικές και κοινωνικές μετατοπίσεις που λαμβάνουν χώρα τα τελευταία χρόνια δεν φαίνεται να έχουν βρει σαφή έκφραση σε κάποια δύναμη και αρκετοί πολίτες αναμένεται να τοποθετηθούν ακριβώς πριν από τις κάλπες. Αυτό είναι το δεδομένο που κάνει τα exit polls την πιο αξιόπιστη πρόβλεψη πριν βγουν τα τελικά αποτελέσματα. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει στο DNA του το “όχι” από το δημοψήφισμα του 2015, που σε μεγάλο βαθμό έρχεται σε σύγκρουση και με το άνοιγμα που επιχειρείται στον χώρο του κέντρου. Παράλληλα, όμως, φαίνεται να επενδύει περισσότερο στο ευρωπαϊκό “ναι”, το οποίο έτσι και αλλιώς ακολούθησε με την υπογραφή του μνημονίου το καλοκαίρι εκείνης της χρονιάς.

Source:newpost