Αντικειμενικοί λόγοι και καθυστερήσεις σε προαπαιτούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις, οδηγούν σε μουδιασμένο ξεκίνημα για τις αποκρατικοποιήσεις του 2019. Για φέτος ο στόχος που έχει τεθεί είναι για έσοδα ύψους 1 δισ. από πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων και συμμετοχών του Δημοσίου και παρά τη “μουδιασμένη” αρχή, υπάρχει αισιοδοξία από το Ταμείο ότι σύντομα θα επιταχυνθεί ο βηματισμός.
Την εκτίμηση αυτή φαίνεται να συμμερίζονται και οι θεσμοί, με τους οποίους συναντήθηκε χθες η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ κάνοντας μια επισκόπηση της μέχρι τώρα πορείας του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων.
Σε αυτήν την επισκόπηση, η ελληνική πλευρά είχε δύο ισχυρά χαρτιά: πρώτον την ολοκλήρωση της πολύκροτης πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου του ΔΕΣΦΑ, μιας αποκρατικοποίησης εξαιρετικά σύνθετης και πολύπλοκης, που όμως έχει ευρύτερη σημασία που δεν περιορίζεται μόνο στα οικονομικά αλλά και έχει και γεωπολιτική διάσταση, με την είσοδο των κορυφαίων Ευρωπαίων διαχειριστών στην εταιρεία που διαχειρίζεται το εγχώριο σύστημα φυσικού αερίου.
Δεύτερον και κυριότερο για τους δανειστές, την υπέρβαση του στόχου για τις αποκρατικοποιήσεις, που πέτυχε για πρώτη φορά το ΤΑΙΠΕΔ φέροντας έσοδα ύψους 2,15 δισ. (περιλαμβανομένης της επέκτασης της παραχώρησης του Ελευθέριος Βενιζέλος) έναντι στόχου 2 δισ. ευρώ.
Κατά τη χθεσινή συνάντηση λοιπόν έγινε παρουσίαση για το που βρίσκεται η κάθε αποκρατικοποίηση και τα προαπαιτούμενά της, χωρίς επί του παρόντος να υπάρχει κάποια εκκρεμότητα που να “χτυπά” στην μεταμνημονιακή αξιολόγηση. Επί της ουσίας ωστόσο το άνοιγμα των αποκρατικοποιήσεων του 2019 δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του Ταμείου και για αυτό υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι για κάθε project ξεχωριστά.
ΕΛΠΕ
Για παράδειγμα σε μια από τις μεγαλύτερες αποκρατικοποιήσεις του 2019, των Ελληνικών Πετρελαίων, για τα οποία η συναλλαγή αναμένεται να ξεπεράσει κατά πολύ το 1 δισ. (κάποιοι μιλούν για νούμερα άνω του 1,5-2 δισ. ευρώ) με το Δημόσιο να πωλεί μερίδιο 20% και η Paneuropean 30,1%. Η χθεσινή έγκριση των συμπράξεων που σχηματίστηκαν από τους δύο συμμετέχοντες, (Glencore – Carlyle και Vitol – Sonatrach) μεταθέτει χρονικά την ημερομηνία για τις δεσμευτικές προσφορές. Η τελευταία επίσημη ημερομηνία για το συγκεκριμένο διαγωνισμό ήταν για το Δεκέμβριο, ωστόσο πλέον τα νέα σχήματα θα πρέπει να έχουν αναγκαίο χρόνο για να εξετάσουν τα δεδομένα του διαγωνισμού και να διαμορφώσουν τις προσφορές τους. Αν και επισήμως δεν υπάρχει κάποια πληροφόρηση, εκτιμάται ότι οι δεσμευτικές πάνε για Μάρτιο.
ΔΕΠΑ
Ο διαγωνισμός των ΕΛΠΕ, αποτελεί ένα από τα προαπαιτούμενα για την πώληση της ΔΕΠΑ αλλά όχι και το μοναδικό. Για να προχωρήσει η διαδικασία πώλησης της εταιρείας αερίου (του εμπορικού κομματιού) θα πρέπει να προηγηθεί η κατάθεση νομοθετικής ρύθμισης στη βουλή από το ΥΠΕΝ για το διαχωρισμό στα δύο της εταιρείας (εμπορία και δίκτυα). Καθώς όμως τις τελευταίες δύο εβδομάδες οι εργασίες της βουλής μονοπωλούνται από το Σκοπιανό και την ψήφο εμπιστοσύνης, ο στόχος για την κατάθεση του νομοσχεδίου εντός του Ιανουαρίου, καθίσταται πιο δύσκολος.
Περιφερειακά λιμάνια
Το ίδιο ισχύει και για δύο άλλες αποκρατικοποιήσεις των περιφερειακών λιμανιών και της πώλησης του 30% του Ελευθέριος Βενιζέλος. Συγκεκριμένα για να ξεκινήσουν οι πρώτοι διαγωνισμοί για τα περιφερειακά λιμάνια, με τη νέα μορφή που έχει προκριθεί (όχι πώληση των οργανισμών λιμένων αλλά παραχώρηση επιμέρους δραστηριοτήτων των λιμανιών) θα πρέπει να προηγηθεί η κατάθεση του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας για τις υποπαραχωρήσεις.
Το νομοσχέδιο που βρίσκεται καθ᾽ οδόν προς τη βουλή από πριν τις γιορτές, βρίσκεται ακόμη σε επεξεργασία και είναι ενδεικτικό ότι υπάρχουν διαμαρτυρίες από τις τοπικές κοινωνίες, όπως πχ της Αλεξανδρούπολης που ζητούν επίσπευση των διαδικασιών. Βεβαίως για κάποια λιμάνια τα πράγματα δεν είναι τόσο ρόδινα και υπάρχουν τοπικές αντιδράσεις, γεγονός που εξηγεί και τη “ραθυμία” του υπουργείου ναυτιλίας να προχωρήσει στη νομοθετική ρύθμιση, ενόψει εκλογών για την τοπική αυτοδιοίκηση το Μάιο.
Ελευθέριος Βενιζέλος
Η κύρωση της επέκτασης της παραχώρησης του Ελευθέριος Βενιζέλος από τη βουλή αποτελεί προαπαιτούμενο και για την πώληση του 30% που κατέχει το Δημόσιο στο αεροδρόμιο που θα ακολουθήσει. Εδώ υπάρχουν εκτιμήσεις ότι η κυβέρνηση δε θέλει να πάει το θέμα στη βουλή, ενόψει της γνωστής υπόθεσης με το χαμηλό τίμημα της επέκτασης της παραχώρησης που με παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από τα 600 εκατ. ευρώ ανέβηκε στα 1,3826 δισ. ευρώ.
Εγνατία
Την 5άδα των αποκρατικοποιήσεων που είναι πιο πιθανό να φέρουν έσοδα 1 δισ. ευρώ το 2019 κλείνει η παραχώρηση της Εγνατίας, που επίσης κινείται με ρυθμούς χελώνας. Εδώ το προαπαιτούμενο που καθυστερεί εντοπίζεται στην υλοποίηση των νέων σταθμών διοδίων, με το όποιο πολιτικό κόστος συνεπάγεται. Χωρίς του σταθμούς διοδίων δεν μπορεί να προχωρήσει ο διαγωνισμός, εξέλιξη που θέτει εκτός χρονοδιαγράμματος και αυτήν την παραχώρηση.
ΔΕΗ
Bonus στις αποκρατικοποιήσεις του ΤΑΙΠΕΔ, αποτελεί η υπόθεση της πώλησης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ που δεν άπτεται των πωλήσεων του Ταμείου καθώς ο διαγωνισμός διενεργείται γίνεται από την ίδια τη ΔΕΗ, αποτελεί ωστόσο βασικό προαπαιτούμενο για την μεταμνημονιακή αξιολόγηση. Για αυτό το λόγο άλλωστε, η συνάντηση του υπουργού ενέργειας Γ. Σταθάκη με τους θεσμούς έχει οριστεί για την Πέμπτη, μία μέρα μετά την προθεσμία για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών από τους ενδιαφερόμενους. Με τα μηνύματα να είναι αμφίσημα σε σχέση με τις προθέσεις των επενδυτών (από πλευράς ΔΕΗ εκφράζεται αισιοδοξία την ίδια στιγμή που από πλευράς επενδυτών υπάρχει έντονος σκεπτικισμός και πληροφορίες θέλουν να μην προσέρχεται κανείς με δεσμευτική προσφορά) στη συνάντηση του κ. Σταθάκη με τους επικεφαλής των θεσμών, θα είναι ήδη γνωστά τα (ανεπίσημα) αποτελέσματα του διαγωνισμού.