Επικαιρότητα

Η επίδραση του κυβερνοεγκλήματος στους εφήβους

Γράφει η Μπαράκα Άννα

 

Το κυβερνοέγκλημα αποτελεί έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς εγκληματικής δραστηριότητας, με τη νεολαία να επηρεάζεται έντονα είτε ως θύματα είτε ως δράστες. Οι ψυχολογικές, κοινωνικές και εκπαιδευτικές επιπτώσεις αυτής της μορφής εγκλήματος είναι βαθιές και απαιτούν συντονισμένη αντιμετώπιση. Οι έφηβοι είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι σε μορφές κυβερνοεγκλήματος όπως ο διαδικτυακός εκφοβισμός (cyberbullying), η σεξουαλική παρενόχληση μέσω διαδικτύου (online grooming) και η έκθεση σε παραπλανητικές πληροφορίες ή απάτες. Η συνεχής σύνδεση με τα κοινωνικά μέσα και οι περιορισμένες δεξιότητες αναγνώρισης κινδύνων καθιστούν τους έφηβους εύκολους στόχους.

Οι επιπτώσεις στα θύματα μπορεί να περιλαμβάνουν: ψυχολογική κατάπτωση, αυξημένα επίπεδα άγχους, κατάθλιψης και χαμηλή αυτοεκτίμηση. Στην ακαδημαϊκή απόδοση παρατηρείται μειωμένη απόδοση στο σχολείο λόγω της διάσπασης της προσοχής και των συναισθηματικών διαταραχών. Επίσης, η κοινωνική απομόνωση είναι συχνό φαινόμενο, καθώς τα θύματα συχνά αποφεύγουν κοινωνικές δραστηριότητες εξαιτίας της ντροπής ή του φόβου.

Παράλληλα, πολλοί έφηβοι συμμετέχουν σε κυβερνοεγκληματικές δραστηριότητες, συχνά χωρίς να αντιλαμβάνονται τη σοβαρότητα των πράξεών τους. Η συμμετοχή μπορεί να περιλαμβάνει διαδικτυακό εκφοβισμό, εσκεμμένη παρενόχληση συμμαθητών ή άλλων χρηστών μέσω του διαδικτύου, χρήση κακόβουλου λογισμικού για πρόσβαση σε δεδομένα ή συστήματα, και πειρατεία λογισμικού, όπως διανομή πειρατικού περιεχομένου. Οι λόγοι που οδηγούν τους έφηβους σε τέτοιες πράξεις περιλαμβάνουν την αίσθηση ανωνυμίας που ενισχύει την παραβατική συμπεριφορά, την έλλειψη συνείδησης σχετικά με τη νομική και ηθική βαρύτητα των πράξεών τους, καθώς και την επιρροή από την ομάδα συνομηλίκων.

Η πρόληψη της συμμετοχής των εφήβων στο κυβερνοέγκλημα, είτε ως θύματα είτε ως δράστες, απαιτεί συντονισμένη προσπάθεια από γονείς, εκπαιδευτικούς και την κοινωνία. Η εκπαίδευση ψηφιακής ασφάλειας είναι κρίσιμη, περιλαμβάνοντας την ενίσχυση της ικανότητας των εφήβων να αναγνωρίζουν ύποπτες συμπεριφορές και απειλές στο διαδίκτυο, καθώς και την εκπαίδευση στη διαχείριση προσωπικών δεδομένων. Η ανοιχτή επικοινωνία μεταξύ γονέων και παιδιών σχετικά με την ασφαλή χρήση του διαδικτύου είναι εξίσου σημαντική, καθώς και η παροχή συναισθηματικής υποστήριξης σε περιπτώσεις διαδικτυακού εκφοβισμού. Επιπλέον, η ανάπτυξη κριτικής σκέψης βοηθά τους εφήβους να αξιολογούν την αξιοπιστία των πληροφοριών στο διαδίκτυο και να αναλαμβάνουν ηθική ευθύνη. Νομοθετική υποστήριξη και κυβερνοεκπαίδευση στα σχολεία, μέσω ειδικών προγραμμάτων που προάγουν τη σωστή χρήση της τεχνολογίας, καθώς και ενημερωτικές καμπάνιες ευαισθητοποίησης, είναι επίσης βασικές στρατηγικές πρόληψης.

Η επίδραση του κυβερνοεγκλήματος στη νεολαία είναι πολυδιάστατη και απαιτεί συνδυασμό στρατηγικών για την πρόληψη. Η εκπαίδευση, η ανοιχτή επικοινωνία και η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων αποτελούν κλειδιά για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου. Παράλληλα, η συνεργασία μεταξύ γονέων, εκπαιδευτικών και νομοθετικών αρχών είναι απαραίτητη για τη διαμόρφωση ενός ασφαλέστερου ψηφιακού περιβάλλοντος για τους νέους.

Βιβλιογραφία

  1. Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2014). Cyberbullying: Identification, Prevention, and Response. Cyberbullying Research Center.
  2. Kowalski, R. M., Giumetti, G. W., Schroeder, A. N., & Lattanner, M. R. (2014). Cyberbullying Among College Students: Evidence from Multiple Domains of College Life. Computers in Human Behavior, 41, 14-26.
  3. Livingstone, S., & Smith, P. K. (2014). Annual Research Review: Harm Experienced by Children in the Online and Offline Worlds: The Research Balance. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(6), 631-648.
  4. Ybarra, M. L., & Mitchell, K. J. (2004). Online Aggressor/Targets, Aggressors, and Targets: A Comparison of Associated Youth Characteristics. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45(7), 1308-1316.

 

The post Η επίδραση του κυβερνοεγκλήματος στους εφήβους appeared first on CSIi – Cyber Security International Institute.

Πηγή : https://www.csii.gr/